Zsírok és a szív egészsége

Az egészséges zsírok segítik a szív- és érrendszer működését

magas vérnyomás ostechondrosis

Szabó Luca Ezen írásom célja, hogy az egészséges táplálkozás szellemiségében egy rövid áttekintést adjak a különböző zsírok és a szív egészsége, valamint egy érdekes, kevéssé ismert képviselőjükről is lerántom a leplet.

Nagyon sokféle zsírsav létezik. Két csoportra oszthatjuk őket kémiai szerkezetük alapján: telített zsírokra ezek nem tartalmaznak kettős kötéstilletve telítetlen zsírokra ezek tartalmaznak legalább egy kettőskötést.

Több fűszer, hosszabb élet: összegyűjtöttük a szívbarát étrend alapszabályait

A kettőskötésnek két típusa van, ennek megfelelően a telítetlen zsírsavak kategórián belül cisz— és transz-zsírsavakat különböztethetünk meg. Ha általánosan szeretnénk beszélni róluk, akkor gyakorlatilag helyes az a megközelítés, hogy a cisz-zsírsavak egészségesek, sőt a cisz-zsírsavak közé tartozó omega-3 és omega-6 zsírsavak szervezetünk számára nélkülözhetetlenek.

borostyánkősav magas vérnyomás esetén

Velük ellentétben a transz- illetve a telített zsírsavak egészségtelennek minősíthetőek. Cisz-zsírsavak jelentős mennyiségben találhatóak az olajos magvakban, növényi olajokban, halakban; a napi zsírbevitelt tehát érdemes nagyobb részt ezekből a forrásokból fedezni.

A telített zsírok pedig a zsíros húsokban és egyéb állati eredetű termékekben, úgymint vajban, tejben találhatóak meg leginkább.

Étrendünk kenőanyagai a zsírok - Okos Doboz

Azonban a paletta nem ennyire fekete-fehér! Számos ételben szinte az összes típusú zsírsav előfordul például tejtermékekegyéb, kifejezetten egészséges összetevők mellett.

Táplálkozást tekintve a kiegyensúlyozottságon van a hangsúly, részletesebb ajánlások alább, a Forrásokban találhatóak. Tovább színesítve a palettát, és egyben válaszolva a címben feltett kérdésre: Igen, létezik egészséges transz-zsírsav!

mi a hipertónia képekkel

Transz-palmitoleilsav a neve, röviden TPA. Több, magas létszámú és különböző rasszú résztvevő bevonásával végzett vizsgálat is kimutatta, hogy azon emberek körében, akiknek vérében magasabb TPA-szintet mértek, kevesebb cukorbetegség alakult ki, mint alacsonyabb TPA esetén. Hogyan jut a szervezetünkbe TPA? A magasabb TPA szintet a tejfogyasztással hozták összefüggésbe.

Természetesen az, hogy létezik olyan transz-zsírsav, amelynek jótékony hatásai vannak, nem jelenti azt, hogy kezdjünk el margarint habzsolni, hiszen az élelmiszerekben előforduló leggyakoribb transz-zsírsavak nem egészségesek.

magas vérnyomás esetén nincs kémia

Ezek egészség szív táplálék az elaidinsav, a transz-vakcénsav, valamint a linoleinsav névre hallgató kártékony képviselők — és a fentebb említett betegségekhez vezethetnek. Aggodalomra semmi ok, a cisz-zsírsavaknak is a TPA-hoz hasonló hatásuk van, így érdemesebb a margarin helyett például dió fogyasztásával védeni egészségünket.

fokú magas vérnyomás és a magas vérnyomás kezelése

hozzászólások